Introduction to Book-keeping and Accountancy
Meaning and Definition
The ‘Book-keeping’ means recording of the business transactions in the books of accounts in a systematic way. (Book-keeping म्हणजे व्यवसायातील व्यवहार खात्याच्या पुस्तकात शास्त्रीय पद्धतीने नोंदवीणे होय. सर्व व्यवायात घडणारे व्यवहार हे तारखेनुसार व अचूक लिहिले जातात.)
J. R. Batliboi: “Book-keeping is an art of recording business dealings in a set of books.” (Book-keeping ही पुस्त संचामध्ये व्यवसायाच्या व्यवहाराची नोंद करण्याची कला आहे.)
Features of Book-keeping:
1) It is the method of recording day to day business transactions. (हि दररोजच्या व्यवसायाच्या व्यवहाराची नोंद करण्याची पद्धत आहे.)
2) Only financial transactions are recorded. (केवळ आर्थिक व्यवहार नोंदविले जातात.)
3) All records are prepared for a specific period which is useful for future references. (सर्व नोंदी विशिष्ट कालावधीसाठी तयार केल्या जातात ज्या भविष्यातील संदर्भासाठी उपयुक्त आहेत.)
4) Records of transactions are based on rules and regulations. (व्यवहारांच्या नोंदी या नियम व नियमनावर आधारीत आह)
5) It is an art of recording business transactions scientifically.( व्यावसायिक व्यवहार वैज्ञानिकरित्या नोंदविण्याची ही कला आह)
Objectives of Book-keeping:
1) The main objective of book-keeping is to keep a complete and accurate record of all the financial transactions in a systematic, orderly and logical manner. (पुस्तपालनाचे मुख्य उद्दिष्ट हे सर्व आर्थिक व्यवहारांची व्यवस्थित आणि तर्कशुद्ध पद्धतीनेपूर्ण आणि अचूक माहिती ठेवणे आहे.)
2) All the business transactions are to be recorded date wise and account wise. (सर्व व्यावसायिक व्यवहारांची नोंद तारखेनुसार आणि खात्यानुसार करणे.)
3) Book-keeping serves as a permanent record of the monetary transactions of an enterprise business and it can be produced as evidence, whenever and wherever required. (पुस्तपालन व्यवसायाच्या व्यवहाराचे कायमस्वरुपी माहिती म्हणून कार्य करते आणि जेव्हाही आवश्यक असेल तेव्हा ते पुरावे म्हणून सादर केलेजाऊ शकते.)
4) To know the profit or loss of the business during the financial year. (व्यवसायाचा आर्थिक वर्षातील नफा किंवा तोटा जाणून घेणे.)
5) To know the total assets and liabilities of the enterprise. (व्यवसायाची एकूण मालमत्ता आणि दायित्वे जाणून घेणे.)
6) To know what the businessman owes to others and what others owe to him. (व्यवसायाचा मालकाची व्यावसायिक देणी जाणून घेणे.)
7) Businessman comes to know the current year’s progress over previous year and compares its financial results with other business enterprise in similar line. (व्यवसायाला गेल्या वर्षीच्या प्रगतीबद्दल किंवा समान व्यवसायाशी जोडलेल्या इतर व्यवसायाशी तुलना करणे.)